Soms is het heel moeilijk om je over te geven aan het liefdesspel. Dat stemmetje in je hoofd schreeuwt zo hard, dat jij geen kans hebt om zin te krijgen, je opwinding te voelen, laat staan zo ver op te bouwen dat een orgasme onvermijdelijk wordt. Stress, rondlopende kinderen, een rinkelende telefoon, de ontdekking dat je niet meer in die fijne spijkerbroek past of een puinhoop in huis. Alles kan remmende gedachtes oproepen. Laat jouw stemmetje zich maar af en toe horen? Geen probleem! De volgende keer geniet jij dubbel zo hard. Maar als die remmende gedachte iedere keer opduikt, dan loop jij een hoop genot mis. Het is in dat geval zeker de moeite waard om die remmende gedachte kwijt te raken. Met deze 6 tips help ik je daarbij.

1. Let op je gedachten.
De meeste remmende gedachten, net als alle gedachten eigenlijk, heb je onbewust. Je weet niet eens dat jouw gedachten de reden zijn dat jij niet echt kunt genieten tussen de lakens. Let voor, tijdens en na het vrijen eens op je gedachten. Ok, op dat moment kan je misschien ook minder genieten, maar nu is het voor een goed doel. Zijn je gedachten negatief of positief? Zijn ze waar of niet waar? Luister naar wat je jezelf vertelt.

2. Stop met toekijken.
Let jij tussen de lakens voortdurend op jezelf? Hoe zie je eruit? Wat voor geluid maak je? Hoe presteer je in bed? Stop tijdens het vrijen met toekijken. Als je heel de tijd bezig bent me je voor te stellen hoe je eruit ziet tijdens het vrijen, ben je niet bij je gevoel en de sensaties. En het maakt je waarschijnlijk erg onzeker. Beiden zijn dodelijk voor je lustgevoelens.

3. Waarden en normen.
Denk na over jouw waarden en normen over vrijen. Helpen ze je om meer te genieten of zijn het juist genotsaboteurs? Als ze je tegenhouden, laat ze dan los en vervang ze voor normen en waarden die jou wel helpen. Wat anderen vinden, heeft niets met jou te maken! Het gaat over jouw liefdesleven, niet om dat van een ander. Stel jezelf de vraag: Als ik deze normen en waarden vandaag voor het eerst zou horen, zou ik ze dan accepteren? Zou ik ze aan mijn kinderen willen leren? Antwoord je met ja, dan helpen ze je. Is jouw antwoord nee, dan werken die opvattingen jouw genot tegen.

4. Verandering vraagt om actie.
Ga actief aan de slag met ideeën die je wilt veranderen. Schrijf betere/andere stellingen op, waarmee je deze verkeerde ideeën wilt vervangen. Ondersteun je nieuwe opvattingen met voorbeelden en bewijsmateriaal. Plak de punten waar je je goed bij voelt en die jou verder helpen op de spiegel of een andere plek waar je ze een paar keer per dag ziet hangen. Door ze vaak te herhalen, zullen ze de plaats van oude ideeën innemen.

5. Kennis is kracht.
Leer over seks. Lees boeken over vrijen en genieten tussen de lakens. Hoe meer je weet en hoe meer bewijzen je hebt om onjuiste ideeën los te laten, hoe meer kans je hebt om die remmende gedachten ook echt om te buigen.

6. Je bent meer dan goed!
Vergroot je zelfvertrouwen. Meer zelfvertrouwen zorgt ervoor dat je sterker in je schoenen staat en je jezelf meer waard zal vinden. Op seksueel gebied is dit nodig om het seksleven dat jij wilt en nodig hebt voor jezelf te creëren.